Viral
marketing, advergaming, user generated sunt noile strategii publicitare adresate
copiilor pentru a promova alimente nesanatoase.
In occident
un copil din trei este obez, cu variatii de la o tara la alta. Acesta este un
motiv serios de preocupare pentru OMS privind reclamele la alimente si bauturi destinate
copiilor. Tragand cu ochiul la panoramica strategiilor de marketing puse in
aplicare rezulta ca acestea sunt total neadecvate motiv pentru care UE a decis
cat de curand sa impuna anumite reguli.
In
prezentarea raportului OMS
Zsuzsanna Jakab, director general pe Europa spune: milioane de
copii din Europa sunt tinta reclamelor inadecvate. Trebuie sa intelegem
realitatea in care se gaseste un copil obez din secolul 21 inconjurat de mesaje
publicitare care il indeamna sa consume alimente cu continuturi elevate de zaharuri,
grasimi si sare chiar si atunci cand se gaseste in locuri in care ar trebui sa
fie protejat, cum ar fi scoala si salile de sport.
Conform unor
studii recente copiii isi modifica alegerile si comportamentul alimentar in
functie de reclamele vazute, consumand produse pe care le vad la tv.
La
inrautatirea situatiilor contribuie si strategiile de marketing care au
colonizat web-ul si noile canale media. Este vorba de un teritoriu care scapa
comprensiunii adultilor dar in care un nativ digital se simte in largul sau.
Controlul parintilor invocat de OMS devine imposibil. Televiziunea este cea mai
exploatata cale de marketing urmata de internet si digital care au crescut mult
in ultima vreme si vor deveni preponderente in urmatorii ani. Motivul este si
unul economic dat fiind ca in internet reclamele costa mult mai putin si sunt
mult mai eficiente deoarece se bazeaza pe interactivitate si mesaje
personalizate de trigger sociali care au avut succes in retelele de socializare.
Printre strategii
deja consolidate sunt bannerele pe motoarele de cautare , site-uri frecventate
de minori , sms, email promotionale, precum si site-urile societatilor unde
copilul poate deveni fan si poate sa aleaga diverse jocuri in interactiune cu
alti copii.
Noua frontiera este
advergaming sau
promovarea brandului prin intermediul videojocurilor in care personajele
consuma alimentele de publicizat.
Viral marketingul este forma din vorba in vorba, de la
consumator la consumator care in realitate este puternic orchestrata de
societati.
User-generated
marketing este
forma prin care publicul este invitat sa interactioneze cu societatea
producatoare cel putin prin indicarea propriilor preferinte privind
caracteristicile produsului.
App-urile pentru smartphone sunt tot mai
frecvente si gandite pentru tineri, ascunzand mesaje publicitare de produse
alimentare.
In fata
acestei problematici regulamentele din cele mai multe tari UE sunt total
neadecvate. Doar 6 tari ( Danemarca, Franta, Norvegia, Slovenia, Spania si
Elvetia ) au adoptat legi specifice care se alatura strategiilor concordate intre
societati producatoare, institutii si cod de autoreglementare.
Codurile de
autoreglementare sunt doar niste liste cu indicatii prezente in toate tarile
UE, incomplete , neomogene si care de cele mai multe ori nu sunt respectate.
Vreti sa va
convingeti ca am dreptate? Deschideti televizorul .