Activia, sanatatea mintala si marketingul



In ultimii ani studiile stiintifice s-au concentrat tot mai mult pe anumite argumente: omega 3, vitamina D, calciu, lapte, probiotice.

Cu probioticele asta a avut loc o adevarata colonizare a alimentelor. Acum vreo cativa ani era chiar un sampon cu probiotice, eu sincer nu am inteles beneficiile, dat fiind ca distanta de la intestin la cap e ..apreciabila.

Foarte multi dintre voi se vor intreba: de ce atatea probiotice?
Raspunsul e simplu. Costurile de productie sunt foarte mici iar produsul final este foarte scump. Incercati sa faceti un calcul: cat costa kg de lapte la productor? Cat costa un borcanel de Activia? Cat costa un kg de Activia?

Toate aceste studii despre care va vorbeam acompaniaza marketingul produselor pentru a justifica pretul, obiectivul fiind acela de a ului imaginatia colectiva nu numai in randul consumatorilor dar si in sectorul medical care este si vehicolul cel mai rapid si sigur pentru a favoriza consumarea produsului.

Studiile merg cam in directia asta: calciul te face sa slabesti, consumul de lapte te ajuta sa castigi un premiu Nobel , vitamina D previne boala Alzheimer, un amestec de probiotice previne Parkinsonul.
Evident este o ironie dar toate studiile, care de altfel sunt de natura sa te lase perplex, sunt facute in  scopul promovarii acestor produse ca suplimente alimentare, adica o simpla manevra de marketing.

Probioticele sunt printre cei mai mari protagonisti ai studiilor stiintifice. Asa ca in ultimii ani am auzit atatea povesti frumoase incat sunt unii convinsi ca iaurtul cu probiotice te face sa slabesti, nu e adevarat studiile au aratat contrariul, te face frumos, te face mai inteligent si aici nu se intelege bine daca mai inteligent devine cumparatorul sau producatorul. ( ?)

Dar ultimul si cel mai tare studiu comandat de cei de la Danone arata ca prin consumul de iaurt cu probiotice sunt influentate anumite zone din creier care sunt in legatura cu emotiile si senzatiile( mai precis sunt inhibate).

Studiul se numeste  Probiotics Affect Brain Activity si a fost publicat in revista Gastroenterology.

Acest nou studiu vrea sa demonstreze ca efectele probioticelor merg mult mai departe de intestin , mai precis la creierul uman , fara a preciza in ce directie si asta pentru mine e destul de...tulburator.  

Noul studiu efectuat pe femei(?) se bazeaza pe un altul efectuat pe animale la care s-a observat o schimbare emotionala atunci cand erau hranite cu probiotice.

Concret: studiul s-a efectuat pe 36 de femei sanatoase si doar la 12 dintre acestea li s-a dat iaurt cu probiotice de 2 ori pe zi, timp de 4 zile pe saptamana. Probioticele din lapte erau:  Bifidobacterium animalis subsp. Lactis, Streptococcus thermophilus, Lactobacillus bulgaricus e Lactococcus lactis subsp lactis.

Rezultate: activitatea cerebrala a femeilor care mancau probiotice a demonstrat schimbari la nivelul mezencefalului care controleaza activitatea cerebrala corelata cu emotiile si senzatiile. Asta, spune studiul, ar putea deschide strada unor noi strategii de prevenire si tratament pentru unele tulburari mintale si de personalitate!!!
Lucrurie sunt clare: chiar daca studiul este mic si irelevant trimis la diferite agentii de presa va avea o oarecare rezonanta. Evident ma intreb: cu iaurtul asta vom avea femei mai linistite, mai ascultatoare, mai putin agresive? Cu mai multa empatie? E valabil si pentru barbati? La ei ce se intampla daca le dam probiotice? Eu cunosc o multime de isterici antipatici, hmmm, sa le fac un regim cu mult Activia?

Concluzie :  a afirma ca unele probiotice pot avea un oarecare efect pozitiv asupra intestinului este corect si e adevarat un intestin sanatos, curat ne amelioreaza si starea de spirit. Dar de aici pana la a trata cu probiotice anumite tulburari psihice e nevoie de multe date si de studii cu o mare baza stiintifica pentru a putea face afirmatia.
Pana atunci consideram asta o alta manevra de marketing destinata sa ne convinga pe baza unor date pseudostiintifice de importanta probioticelor in viata noastra.

Este impresionant cum multinationalele reusesc sa manipuleze inclusiv acest sector.