Fructele: cu coaja sau fara?










PREJUDECATI ALIMENTARE

Am fost intrebata ce parere am legat de consumul fructelor :cu coaja sau fara ?
E adevarat ca vitaminele sunt toate in coaja ?

Intrebarea m-a facut nostalgica si va explic de ce: in copilarie maica-mea ma urmarea sa nu care cumva sa maninc fructele fara coaja, de teama de a nu deveni avitaminizata. Sincer , eu nu ma dadeam in vant dupa cojile merelor, perelor si faceam tot posibilul sa scap de  ele. Cum nu aveam acces la cutite si alte scule bune pentru cojit ma foloseam de dintii mei excelenti, in special incisivii , cu care rodeam coaja si o aruncam pe ascuns cand maica-mea era mai putin vigilenta.
Un lucru e sigur. Am crescut cu ideea ca in coaja sunt toate vitaminele. Si am fost convinsa de asta pina in anul  anul intai de facultate cand stimatul profesor Constantin Toma, ne-a explicat cum e cu structura fructelor ..si uita asa mi s-a demolat visul copilariei..pe parcurs s-au demolat multe alte visuri( dar alea fac obiectului literaturii)

Iata o scurta prezentare despre structura fructelor

ORIGINE. MORFOLOGIE. ANATOMIE
Procesul de transformare a ovarului in fruct, dupa fecundare, se numeste carpogeneza sau fructificatie.
Cea mai frecventa si mai importanta parte a florii ce participa la formarea fructului ramane ovarul, care in urma transformarilor devine pericarp. El poate deveni uscat, lignificat sau poate acumula substante de rezerva, devenind un fruct carnos, cu tesuturi vii.
Pericarpul isi are originea in peretele ovarian, astfel ca se pot distinge 3 zone in structura sa: epicarpul, mezocarpul si endocarpul.
Epicarpul provine din epiderma externa a ovarului, mai rar si primele straturi ale mezocarpului. El are un rol de protectie, fiind cerificat sau cutinizat si uneori prevazut cu peri, spini, excrescente, etc.
Mezocarpul provine din mezofilul ovarului si este partea cea mai dezvoltata a unui fruct, la fructele carnoase fiind format din tesuturi parenchimatice, bogate in substante nutritive. In primele stadii de dezvoltare acest strat are culoare verde datorita cloraplastelor pe care le contine, dar devine colorat la maturitate prin acumulare de pigmenti carotenoidici, antociani, flavonoide, odata cu dezorganizarea cloroplastelor. Celulele sale mai contin acizi organici, vitamine, glucide, s.a.
Endocarpul provine din epiderma interna a peretelui ovarian si poate fi reprezentat doar de cateva celule sau poate fi dezvoltat ca la fructele citrice sau lignificat ca in cazul drupelor (samburii de cais, piersic, prun, etc.)
In afara de aceste tesuturi, la formarea fructelor mai pot participa si tesuturile placentare si septele dintre lojile cavitatilor ovariene.
Fructele care se dezvolta in lipsa procesului de fecundatie se numesc fructe partenocarpice si acestea sunt lipsite de seminte. Aceasta se datoreaza involutiei ovulelor sau chiar numai a oosferei, fara a fi afectata dezvoltarea endospermului secundar. Se presupune ca si concentratia ridicata de hormoni produsi de ovar contribuie la dezvoltarea acestuia in fruct inainte ca tubul polinic sa se dezvolte, astfel ca fecundarea nu mai are loc.


La unele fructe coaja este aderenta la mezocarp , de exemplu fructe de padure, capsuni,  mere, père, struguri, in timp ce la altele, banane, citrice se poate indeparta cu mina.
În unele fructe crude, coaja are gust neutru, cum ar fi struguri și mere.  La altele coaja poate avea gust amar( continut ridicat de tanin, papaya) sau chiar poate fi necomestibila( banane).
Maturizarea fructelor este un proces pur enzimatic care aduce o serie de schimbari caracteristice in culoarea, aroma si gustul acestora.
Uneori coaja este foarte bogata in uleiuri esentiale care dau aroma caracteristica fructului( exemplu lamiie , portocala)

Factori nutritionali si beneficii pentru sanatate
In ultima vreme coaja fructelor devine un component al dietei noastre datorita continutului de substante cu rol benefic.
Coaja unor fructe precum afinele , strugurii, contin cantitati mult mai mari de antioxidanti cum ar fi antociani, tanini, catechine ,decat pulpa. Coaja frcutelor de culoare mov, albastra sau rosie este bogata in antocianidine si glicozide in timp ce fructele galbene contin xantine, luteine, carotenoizi

De asemeni coaja este bogata in fibre alimentare cunoscute sub numele de   NSP (non soluble polysaccharides), cum ar fi hemiceluloza, pectine,  importante in prevenirea constipatiei, eliminarea toxinelor si scaderea colesterolul( LDL)

Coaja unor fructe contine mai multe substante nutritive decit pulpa. Este cazul portocalelor : 100 gr coaja de portocale contin 136 mg de vitamina C in timp ce 100 gr de fresh contine doar 71 mg. Contine si vitamine A, B, Ca, Se, Mg, Zn mai mult decit pulpa.
Studii recente au demostrat ca in coaja din fructul pasiunii exista unii compusi cu rol bronhodilatator, cu efecte benefice in bronhospasmul pacientilor astmatici.

Cum le mancam?
Este recomandat consumul fructelor cu tot cu coaja, evident in cazul celor care se pot consuma astfel. Data fiind folosirea insecticidelor in domeniu este recomandata spalarea abundenta a acestora sub jet de apa inainte de consum.
Fructele Bio sunt evident de preferat, dar credeti-ma , eu maninc fructe zilnic, cele de la supermarket si nu as spune ca arat asa rau.

Excesul de fibre poate fi cauza de indigestii in special la copii. Cantitatea de fructe si legume recomandate este de maxim 700 gr impartite in 5 portii. O portie de fructe=150 gr( o para, un mar) sau 3 caise, 3 prune pt fructe mai mici.

Coaja unor fructe poate fi glasata si reprezinta un adevarat deliciu.
Este clasic exemplul cojilor de portocala. 



Fructele trebuiesc mancate intre mese?
Ca si gustare e ok, dar cind va spune cineva sa nu asociati fructe cu alte alimente acel cineva are o problema stiintifico-tehinca pe care trebuie sa o corecteze.
Aceasta idee deriva din vehicularea faimoasei diete disociate care vede efecte monstruase in anumite combinatii alimentare( lucru nesustinut de cercetari stiintifice serioase). Dimpotriva  ideea disocierii alimentelor  a fost spulberata de catre stiinta. Legenda urbana.

Un fruct la sfarsitul mesei poate echilibra o masa prea proteica si este mult mai indicat ca desert decat prajiturile.

Referitor la Prejudecatile alimentare ma voi ocupa in viitor de dieta disociata ca sa va explic pe larg lipsa de stiintific a acesteia: nu mincati carbohidrati si proteine impreuna!