Lintea






Lintea ( Ervum lens)

Desi este una dintre cele mai vechi leguminoase in alimentatia romanilor a intrat de mai putin timp.
Dupa cum atesta studiile de arheologie lintea era consumata inca din timpuri preistorice( 7000 I.C)  fiind considerata carnea saracului la fel ca toate leguminoasele.  Este citata si in Biblie , unde se povesteste ca  Esau renunta la primul copil in schimbul unei farfurii cu linte( Genesa, 25, 29-34).
In Grecia si Roma antica era alimentul de baza incit numele uneia dintre cele mai importante familii romane Lentuli se pare ca deriva de la aceasta planta.
Forma sa aminteste pe cea a unei monede, fapt pentru care in Italia de Anul Nou , la miezul noptii se consuma linte cu cotechino( ceva asemanator cu caltabosii nostri) in ideea de prosperitate materiala in anul ce urmeaza.

Proprietati nutrizionale

Lintea reprezinta o sursa extraordinara de proteine, fibre, fier, magneziu, potasiu. Continutul in fier este chiar mai ridicat decit cel din carne dar absorbtia acestuia la nivel intestinal este greoaie.  
Proteinele fiind de origine vegetale nu au toti aminoacizii esentiali , lipsind cisteina si meteonina. De aceea intr-un regim vegan trebuiesc asociate cu cerealele.
Contin :51% carbohidrati, 23% proteine, 14 % fibre, 1% grasimi( ne saturate) 11% apa.
Printre componentii cei mai importanti amintim:
Isoflavone .puternici antioxidanti
Tiamina favorizeaza memoria si concentrarea
Vitamina PP utila pentru echilibrarea metabolismului energetic si reducerea trigliceridelor din singe.
In acelasi timp niacina este si un puternic antioxidant.
De asemeni sunt extrem de bogate in fibre solubile carte formeaza o substanta gelatinoasa in tractul digestiv contribuind la depurarea organismului si reducerea nivelului colesterolului sanguin.
Actiune terapeutica
Sunt indicate in anemie, oboseala fizica si mintala, denutritie. Fiind bogate in fibre faciliteaza tranzitul intestinal  si substantele antioxidante au rol in combaterea radicalilor liberi.
Pot fi consumate si de catre diabetici deoarece absobtia carbohidratilor este lenta.
Au si proprietati galactofore motiv pentru care sunt recomandate femeilor care alapteaza( stimuleaza producerea de lapte si o mentine constanta in timp).

Poate fi consumata cu succes si in curele de slabire

Contraindicatii

Iperuricemie( valori mari ale acidului uric in singe )

Si iata , 2 delicioase retete cu linte  


Hamburgher de linte verde

Ingrediente  pt 4 bucati

200 gr linte verde uscata
2 linguri ulei de masline
Oregan
Salvie
Pesmet
Sare
Piper

Mod de preparare

Lintea verde nu trebuieste pusa la inmuiat, incit se firbe direct in apa nesarata timp de 25 minute impreuna cu citeva frunze de salvie care pe linga a-i da aroma o fac mai digerabila. Cind lintea s-a fiert puneti-o in blender  impreuna cu oregan, sare si piper,  ulei si mixati. Turnati compusul obtinut intr-un vas si adaogati 1-2 linguri de pesmet pina obtineti un produs pe care il puteti modela usor cu miinile. Tapetati o tava cu hirtie de copt , modelati hamburgheri si dati la cuptor la 180 grade timp de 20 minute

Piure de linte
Ingrediente pentru o portie
150 gr linte
o ceapă
un morcov
ţelină
sare

Mod de preparare

fierbeţi lintea împreună cu ceapa, morcovul, ţelina. Cînd au stat din fiert puteţi adăoga o crenguţă de rosmarin. Lăsaţi să se odihnească pentru o oră. Scoateţi celelalte ingrediente şi cu mixerul faceţi pureul de linte. Condimentaţi cu puţin ulei de măsline. Serviţi cu cîteva felii de pîine prăjită peste care aţi stors puţin usturoi.