Salamul la control! investigaţie la supermarket!



M-am uitat la nişte filme cu spioni. Ca să fiu sinceră ăia alergau după ruşi, adică KGB-işti, sau invers, ruşii alergau după ăia de la CIA , în fine era o alergătură continuă. Unii se alergau prin casă, da’ asta e din alt film. Normal o să mă întrebaţi care-i treaba cu KGB şi CIA în povestea cu cîrnaţii. Niciuna. Eu voiam doar să ştiu cum trebuie să te pregăteşti ca să devii spion. În comerţ am găsit doar ghidul micului informatician, muzicist , dar nicăieri ghidul micul spion. Ca să nu o mai lungesc voiam să ştiu cum să te prezinţi atunci cînd faci o acţiune de spionaj în domeniul terorismului alimentar.
Primul lucru , nu trebuie să baţi la ochi. Adică nu te duci mata cu ochelari Armani, poşetă Chanel şi aur 1,5 kg atîrnînd de diferite organe mai mult sau mai puţin vitale.  Te duci modest. Aşa că iată-mă din nou la supermarket, îmbrăcată cu o fustă şi un tricou cumpărate la H&M şi o perche de sandale de nu se înţelege dacă sunt de la Obor sau de la Milano. Perfect încadrată în figura spionului. Pentru poze am telefonul pe care îl ţin în mînă şi din cînd în cînd mă mai uit pe display să văd dacă a sunat careva( nu sună nimeni, e doar diversiune ..şi chiar dacă sună tot diversiune e).
Iau salamurile la rînd şi citesc etichetele în timp ce cumpărători disperaţi se izbesc de mine şi mă privesc urît. Probabil îşi închipuie că sunt de pe altă planetă , unde salamul e necunoscut, altfel de ce naiba ar trebui să stau  ca năuca studiind etichetele.Pe aici pe plaiuri mioritice, lumea studiază acasă, la birou, nu în alimentară la raionul salamuri.   Mă uit în dreapta , în stînga şi, ţac, trag o poză. Pe urmă aliniez salamurile care sunt  OK * adică bune pentru consum şi cînd să le fac fotografia, hop, apare o tanti de la raion.
Doamna, nu e voie să faceţi poze
A, nu, păi de ce?
Păi nu e voie…explicaţie evazivă.  
Mă apropii de doamna care la o primă revizuire ochiometrică atinge chintalul şi îi spun la ureche: ştiti, eu nu am bani să cumpăr salamurile astea, dar aşa fericită aş fi să am o poză cu ele. Amintire.
Femeia mă priveşte cruciş. Se uită la tricou, la fustă, la sandale şi …test trecut.
Bine, zice, da numai una.
Zis şi făcut. Iat-o!

  
Dintre toate sortimentele de salamuri doar Salamul de sibiu, cel clasic pe eticheta căruia scrie export, cîrnanaţii vînătoreşti de căprioară Tolba vînătorului, Ghidemul, si cîrnanaţii Plescoi au trecut testul.
Jalnice preparatele Aldis , Cris Tim şi altele.
Cît despre crenvurşti, parizer , nici nu mai discut.
Stiţi ce este Pink slime? O tăcătură de  culoare roz, care se obtine din resturi animale: tendoane, cartilaje, ţesut conjunctiv, etc si care se macină fin, se spală cu amoniac( exact ăla cu care dezinfectaţi pavimentele), se condimentează şi se pune la congelator. Se foloseşte ca aditiv la prepararea cîrnaţilor, hamburgherilor, crenvurşti, parizer. Orice produs din carne care este omogenizat conţine sigur Pink Slime. Nu apare pe etichetă deoarece fiind un produs din carne( resturi, dar carne) producătorul nu este obligat să specifice asta. Deci va intra la scriitura: carne bovină sau carne de pasăre . Pink slime costă extrem de puţin dă volum şi greutate produselor în care este folosit, aşadar cîştiguri mai mari.
Cel mai mare producător mondial Beef Product Inc, cel mai mare consumator Mc Donald şi pe locul 2 Burgher King.
În industria cărnii se mai foloseşte şi hipocloritul de calciu , care serveşte şi la curăţarea piscinelor. Nu apare pe etichetă.




în faţa raionului de brînzeturi stă o fătucă ce prezintă cottage cheese , de la nu ştiu care firmă din Braşov. Mă invită să mănînc, v-am spus că sunt încadrată perfect la figura spionului şi eu mă aproprii şi mă uit pe etichetă: perle de brînză de vaci cu smîntînă..Mă uit iar la fătucă în timp ce lîngă mine, o tipă,  şi asta aproape de chintal ,  gustă pofticios din cottage cheeseul. Fătuca zice: vă rog gustaţi să vă spuneţi o parere.
Mă uit la ea, e amabilă , e slabă şi zic: dragă,  eu o părere am deja. Spune-i producătorului să nu mai pună smîntînă în cottage cheese. În felul acesta  la Carrefour va fi mai mult spaţiu. Fătuca e total descumpănită dar reacţionează bine şi spune: ok, îi voi spune.
Rîd cu poftă şi mă îndrept spre ieşire. Misiune îndeplinită.

Marie Vrânceanu

Din jurnalul unui spion diletant