Copiii , alimentele şi reclama comercială





Spoturile publicitare alterează profund conştientizarea  valorilor nutriţionale din alimente şi fidelizează copiii la consumarea unui produs şi a unei mărci prin escamotaje şi şiretlicuri.
Copiii nu sunt conştienţi de intenţiile seductive ale unei reclame lăsîndu-se fascinaţi la orice vîrstă de propuneri care vin de la personaje cunoscute şi îndrăgite de ei: Puffi, eroi din Star Wars, Incredibilii, etc.  şi care sunt folosite de către firmele producătoare tocmai cu scopul de a-i fideliza pe micuţi la o anume marcă şi produs.  Este ceea ce rezultă dintr-un studiu condus de cercetătorii de la Universitatea de Ştiinte ale sănătăţii şi comportamentului alimentar din Wollongon , Australia.
Copiii au declarat că sunt atraşi de gadget asociate cu publicitatea şi reprezentate de jocuri, puzzle care se refereau la eroii lor de cinema preferaţi . Dar, interesant, acest aspect nu era perceput de micuţi ca o formă de promovare ci ca o informaţie despre ce anume e nou şi bun de cumpărat, despre ceea ce alţi copiii mănîncă şi avantajele corelate cu consumul unui anumit produs.
De exemplu copiii partecipanţi la studiu vedeau Vegemite( pastă din legume şi extract din drojdie de bere care se mănincă unsă pe pîine) produsă de Kraft( face parte din tradiţia australiană) ca pe un produs pe care toţi copiii îl mănîncă( avantaj social) şi Milo(  ciocolată solubilă ) produsă de Nestlè ca pe o băutură care face bine şi dă energie( avantaj fizic) .
Brandurile de junk food  se folosesc da faptul că la copil nevoia de recunoaştere, de apartenenţă la un grup se traduce  prin dorinţa de a avea tot ce au şi ceilalţi. Un alt element este tendinţa copiilor de a emula modelele comportamentale atribuite eroilor din desene animate sau staruri de cinema cu speranţa  de a deveni  frumoşi, puternici şi populari ca aceştia. În această perioadă a dezvoltării psihologice, copilul are mult mai multă nevoie de modele de referinţă de la care se înveţe ce e bine şi ce nu şi acest lucru se realizează în mod total acritic. Incapacitatea copiilor de a recunoaşte intenţiile persuasive din reclame îi face vulnerabili.
În acest sens literatura de specialitate privind dezvoltarea cognitivă  a demonstrat că pînă la vîrsta de 5 ani copiii au dificultăţi în distingerea reclamelor televizive deoarece doar de la 8 ani în sus se dezvoltă conştiinţa adecvată perceperii intenţiilor spoturilor publicitare. Conştientizarea tehnicilor utilizate pentru promovarea unui produs începe să se formeze între 11 şi 14 ani. Şi chiar cu achiziţionarea acestei capacităţi copiilor le este greu să nu urmeze reacţia emotivă care se declanşează în ei în faţa reclamei bazată pe necesităţile lor de apartenenţă şi emulaţie .
Marile societăţi alimentare cunosc acest delicat aspect şi îl exploatează în favoarea propriului business.
Problema este că lipsa de conştientizare a dezavantajelor derivate dintr-o alimentaţie  nesănătoasă  cu accentuarea  presupuselor beneficii la nivel social sunt cauza principală a obezităţii la nivel planetar.

Sursa ilfattoalimentare