Dieta Dukan? Nu, multumesc.









 



 All rights reserved Marie Vranceanu



Dieta Dukan? Nu, multumesc.

Dieta Dukan este un regim alimentar ideat de Piere Dukan acum 10 ani în urmă( Dukan e un fost medic francez, radiat de la ordinul medicilor la 16 mai 2012).
Dieta Dukan a început prin 2008 să fie destul de cunoscută în SUA şi în Anglia , unde cartea sa cu celebra frază  Je ne sais pas maigrir ( Non so dimagrire, în versiune italiană) se bucura de succes. În unele părţi ale lumii, Italia, România, din fericire dieta nu era cunoscută. Dar matrimoniul regal al lui Kate Midleton a ridicat pe culmile onoarei această dietă deoarece prinţesa Kate, ar fi declarat că  urmează dieta Dukan.  Kate părea în formă, dar despre această dietă nu am auzit încă nici un nutriţionist care să vorbească de bine.
Şi între timp cartea este editată şi în România cu titlul Nu ştiu să slăbesc..şi cum vă mai spuneam , iată că ajungem la hilara situaţie în care oriunde ne-am întoarce privirea dăm de dieta Dukan, în diverse sosuri: carte cu dieta de slăbire, carte de bucate, comunităţi dukan girls ..şi multe altele.
Dar lăsînd deoparte gossip-ul dietetic în ce constă de fapt dieta Dukan care se pare a fost concepută pentru tratarea pacienţilor afectaţi de obezitate.
După informaţiile mele aşa cum rezultă din carte şi de pe site-ul oficial al dietei este un regim cu 4 faze şi 100 de alimente( 72 pe bază de proteine şi 28 zarzavaturi şi legume)

Prima este faza de atac în care se vor consuma doar proteine pure. Faza de atac durează de la 1 la 10 zile în funcţie de greutatea subiectului care începe dieta. În această etapă vă puteţi hrăni cu alimentele enumerate mai jos , la orice oră doriţi şi în orice cantitate. Pentru succesul dietei nu vă puteţi abate în nici un fel de la lista alimentelor permise. Orice abatere oricît de neînsemnată vi s-ar părea va avea efectul unui ac asupra unui balon umflat. Poc!

Iată categoriile de alimente permise: 

carne de vită gătită la grătar sau cuptor. De la vită şi viţel puteţi consuma  muşchi, pulpă şi ficat. Părţile grase nu sunt permise deoarece alterează valoarea proteinelor pure.

Carnea de pasăre,pui, curcan,  fără piele, la grătar, la cuptor sau fiartă. Nu este admisă carnea de gîscă şi raţă.

Măruntaie, sunt permise: ficatul de viţel , pui şi limbă de viţel, toate gătite fără adaosuri de grăsimi.

Peştele: este permis orice fel de peşte, la grătar, cuptor, al cartoccio, din cutie( al naturale)  somon şi păstrăv afumat.  

Fructele de mare sunt permise fără nici o restricţie.

Ouă pot fi consumate fierte, tari sau moi, ochiuri în apă, omletă fără ulei în tigaia antiaderentă.
Proteine vegetale provin din soia şi grîu.
Tofu( brînza de soia) şi seitan un fel de carne de grîu poate fi consumat sub formă de stufat, frigărui.

Lactate: iaurt  slab 0.1% grăsimi, natural sau aromatizat cu condiţia să conţină îndulcitor şi nu zahăr, brînză de vaci degresată 4-6 % grăsimi sau urdă. 

O lingură şi jumătate de tărîţe de ovăz  

A doua fază este cea de croazieră, o etapă lungă în care va trebui să ajungeţi la greutatea pe care v-aţi propus-o.
Este un regim alternat în care se succed zile de proteine şi legume cu zile de proteine pure. În această etapă sunt permise toate alimentele din faza de atac la care vom adăoga zarzavaturi, legume.
Iată lista cu legumele permise: roşii ,castraveţi ,spanac ,asparag ,praz ,fasole păstăi ,ciuperci ,ţelină frunze ,salată verde ,ridichi ,bostănei ,vinete ,ardei graşi ,gogoşari

INTERZISE cartofi ,mazăre ,orez ,porumb ,fasole boabe, linte ,bob ,năut ,avocado anghinare 

Legumele permise le puteţi consuma sub formă de salată , crude , fierte , la grătar. Condimentaţi doar cu oţet de vin fără ulei.
Această etapă durează pînă la obţinerea greutăţii propuse şi alternează zile de proteine pure cu zile de proteine şi legume. Ritmul este la libera voastră alegere, în sensul că puteţi face : o zi PP, o zi PP+ legume sau 2/2 , 3/3 etc. Cea mai folosită este schema 5/5.

a treia fază este cea de tranziţie sau consolidare în care veţi putea consuma toate alimentele din faza de atac , zarzavaturile şi legumele din faza de croazieră, o porţie de fructe pe zi, mai puţin banane, struguri şi cireşe. Prin porţie se înţelege un fruct în cazul mărului, o pară, o piersică, o prună, sau 100 gr de căpşuni, fructe de pădure, un mango mediu, o felie de pepene galben sau vede. Mai puteţi introduce 40 gr de brînză cu pasta tare(tip caşcaval) două porţii de făinoase pe săptămînă( 60-80 gr) , carne de porc (muşchi la cuptor) şi neapărat 25 de minute măcar de activitate sportivă.
Această fază durează 10 zile pentru fiecare kilogram pierdut ceea ce înseamnă că dacă aţi slăbit 10 kg  durata va fi de 100 zile.
Dukan recomandă ca această fază să fie împărţită în două. În prima jumătate veţi putea consuma  o porţie de făinoase pe săptămînă şi o masă de sărbătoare în care să mîncaţi tot ce vreţi, inclusiv o felie de tort şi un pahar de vin.Atenţie, nu puteţi să vă serviţi de 2 ori din felul preferat de mîncare, asta în cazul meselor festive. 
În a doua jumătate aveţi dreptul la 2 porţii de făinoase şi 2 mese de sărbătoare. Aceste mese e bine să fie distanţate între ele. Dacă aţi consumat prînzul de miercuri ca masă de sărbătoare faceţi cina duminică seara sau sîmbătă. Şi iar va trebui sa nu mai întindeţi mîna a 2 oară spre felul vostru preferat.

În a patra fază de stabilizare, vă veţi întoarce la o alimentaţie normală dar ziua de joi va rămîne cu proteine pure.
 Şi asta pentru toată viaţa. Lauţi 3 linguri de tărîţe de ovăz pe zi şi uitaţi că s-au inventat ascensoare.
Şi suntem deja în zona ilarităţii.

Psihologia celor care urmează dieta Dukan
Dieta Dukan  se aranjează bine la persoanele iraţionale şi lipsite de voinţă. Foarte mulţi urmează această dietă pentru că o urmează şi Kate Midleton şi Jennifer Lopez  sau Giselle Bundchen. În acest fel o simplă corelaţie este percepută ca o cauză. Modela X este frumoasă pentru că urmează dieta X. Aceeaşi eroare pe care o comit cei care cumpără adidaşii campionilor gîndind că îi va ajuta să devină ca ei.
A doua eroare este aceea de a accepta ceva care pare ştiinţific , fără a studia şi a înţelege bazele pe care se sprijină anumite afirmaţii.  Se confundă ceva complicat cu rigurozitatea ştiinţifică. Este absolut normal, dacă voi impune o maree de interdicţii  voi obţine ceva, este trucul pe care se bazează multe diete care par funcţionale.
Să fie clar: cum poate o persoană să urmeze un regim aşa complicat cînd toată lumea ştie că mîncînd mai puţin şi făcînd sport  se slăbeşte. Asta înseamnă că cei ce urmează dieta Dukan sunt atît de lipsiţi de voinţă că preferă o scurtătură buruienoasă, complicată cu iluzia că vor obosi mai puţin decît urmînd o stradă normală.

Opinii personale

Dieta Dukan este o dietă hiperproteică şi de aici toate neajunsurile derivate din astfel de regimuri alimentare, motiv pentru care mulţi nutriţionisti au refuzat-o. Faza iniţială este cea mai periculoasă şi doar cine este în perfectă stare de sănătate o poate urma. De cele mai multe ori persoanele obeze au probleme cardiovasculare, renale, cazuri în care dieta Dukan este riscantă.
Dieta Dukan recomandă măcar 20 minute de activitate fizică şi stop la folosirea ascensorului şi să se consume apa cît mai rece, mîncarea sleită, pentru că aşa făcînd organismul va consuma energie să încălzească alimentele de la 4 ( temperatura din frigider) la 37 de grade( temperatura corpului uman). Şi aici suntem în sfera ridicolului.
Că dieta Dukan este o dietă absurdă şi nesănătoasă se înţelege şi din faptul că nu pune nici un fel de restricţii cantitative în schimb impune o mulţime de restricţii calitative.
Sigur în primele faze ale acestei diete se poate obţine o pierdere în greutate datorată pierderii de lichide şi glicogen dar un astfel de regim nu poate fi administrat o viaţă întreagă. Fără să mai vorbim de riscurile la nivel renal şi digestiv.

Dieta Dukan? Nu, multumesc.   





la editura Tracus arte, online si in librarii cartea mea de nutritie: 7 ani la dieta.Aventurile unei femei grase.  

 https://www.facebook.com/pages/New-Eurodiet/399207306805867?fref=ts