Acidul folic, folaţii şi depresia








Doi termeni: folaţii şi acidul folic sunt vitamine din grupul B cunoscute cu denumirea de vitamina B9. Numele vine de la latinescu folium care înseamnă frunză, deoarece au fost izolaţi în anii 40 din frunzele de spanac. În ce priveşte cei 2 termini, folaţi şi acid folic, primul se referă la compuşi naturali prezenţi în alimente în timp ce termenul de acid folic( acid pterolimonoglutamic) se referă la molecula de sinteză chimică prezentă în suplimentele cu vitamine şi alimente îmbogăţite cu acest compus.

Chiar dacă de multe ori termenii sunt utilizaţi împreună nu trebuie să îi confundăm, deoarece se deosebesc atît prin formula chimică cît şi prin stabilitate şi biodisponibili tate de absorbţie.



Rolul acidului folic şi folaţilor în organism



• Sprijină producerea de celule roşii din sânge şi ajută la prevenirea anemiei
• Ajută la prevenirea acumulării de homocisteină în sânge
• Sprijină producţia celulară, în special în piele
• Sprijină o bună funcţionare nervoasă
• Ajută la prevenirea fracturilor osoase legate de osteoporoză
• Ajută la prevenirea demenţei, inclusiv a bolii Alzheimer



Ce evenimente pot indica o nevoie mai mare de acid folic?



Datorită legăturii sale cu sistemul nervos, deficitul de acid folic poate fi asociat cu iritabilitate, oboseală mentală, uitare, confuzie, depresie şi insomnie. Legăturile strînse dintre acidul folic, circulaţie şi statutul celulelor roşii din sînge face ca deficitul acestui nutrient să fie o posibilă cauză de oboseală generală sau musculară. Acidulul folic are un rol important în protejarea mucoasei cavităţilor corpului şi, ca urmare, un deficit de acid folic poate duce, de asemenea, la simptome ale tractului intestinal (cum ar fi diareea) sau la nivelul cavităţii bucale legate de boli cum ar fi gingivita sau parodontoza.



Alimente care contin folaţi 




Toate zarzavaturile şi legumele de culoare verde : lăptugi, spanac, broccoli, varză, varză de Bruxeles, sparanghel

Leguminoase: fasole, mazăre, bob, linte

Arahide

Portocale

Avocado

Căpşuni

Ardei gras

Ţelină

Pătrunjel

Papaia

Pepene galben şi verde

Banane

Curmale

Zmeură

Salată Iceberg

Sfeclă

Ouă



Cîteva sfaturi pentru a obţine o suplimentare a folaţilor prin alimentaţie

Adăogaţi cîteva căpşuni la cerealele de la micul dejun

Beţi măcar un fresh de portocale pe zi

Consumaţi la fiecare masă legume crude( roşii, broccoli, varză)

Adăogati cîteva arahide la gustarea de la jumătatea dimineţii sau după amiezii.

Consumaţi supe cremă de legume

Sfaturi culinare pentru a conserva folaţii în alimente

Gătiţi legumele într-o cantitate mică de apă

Apa rămasă de la fierberea legumelor utilizaţi-o pentru prepararea altor mîncăruri recuperînd astfel vitaminele



In cazul în care decideţi să folosiţi un integrator care conţine acid folic citiţi eticheta şi asiguraţi-vă că vă furnizează măcar 400 micrograme de acid folic.

Deficienţa de acid folic este frecvent întîlnită la persoanele care sunt deprimate, mai ales la cele care nu răspund la antidepresive.

Acesta nu a fost studiat niciodată ca un tratament de sine stătător pentru depresie, însă a fost comparat cu medicamente de tip placebo, în timp ce era luat cu Prozac. Iar rezultatele au arătat că pacienţii care au primit acid folic au răspuns mai bine decît cei care au primit placebo, dar acest lucru numai în cazul pacienţilor femei. Mai exact, aproape 95% dintre femeile care au luat acid folic au reacţionat pozitiv la acesta şi la Prozac, comparativ cu aproape 60% dintre cele care au luat placebo.

Un alt folat a fost însă studiat ca tratament de sine stătător - este vorba de 5-metiltetrahidrofolat, despre care s-a descoperit că este la fel de eficient ca şi antidepresivul trazodona , dar, cu toate acestea, concluzia specialiştilor este că dovezile pentru folosirea cu succes a acidului folic în tratarea depresiei sunt limitate şi neconcludente.



Capacitatea de asimilare a acidului folic de către organism, scade în urma fumatului activ, sau pasiv. Consumul excesiv de cafea sau produse pe bază de cofeină creşte de asemenea necesitatea de acid folic în organism.