Învăţaţi-i pe copii să mănînce




LA EDITURA TRACUS ARTE A APARUT CARTEA MEA DE NUTRITIE
7 ANI LA DIETA.AVENTURILE UNEI FEMEI GRASE











Obezitatea şi supraponderabilitatea reprezintă o adevărată provocare pentru sănătate la nivel internaţional.
Excluzînd anumite cazuri rare datorate unor grave alteraţii hormonale , obezitatea infantilă este rezultatul unor factori care interacţionea între ei , cum ar fi:
1.alimentaţia incorectă
2.activitate fizică redusă
3.screen time
4.consumul de sucuri naturale sau acidulate, dulci.

Alimentaţia incorectă
Exprimată prin consumul elevat de alimente puternic calorice dar sărace din punct de vedere nutritiv şi un scăzut aport de legume şi fructe.
Pentru copii tentaţiile sunt într-adevăr multe: automate care , în şcoli, oferă gustări, reprezentate de produse industriale bogate în calorii şi grăsimi ascunse , reclame televisive care ne îmbie să umplem frigiderul cu snack-uri şi folosesc în acest sens copii pentru a exaspera părinţii să umple cu aceste produse căruciorul de cumpărături.
Facem un pas înapoi: ce anume au părinţii în farfurie?
Evident exemplul în familie este esenţial, de aceea mai întîi părinţii vor trebui să adopte un stil de viaţă sănătos şi echilibrat. Din acest motiv nu vor trebui să înceapă prin a consuma semipreparate şi tot felul de alimente conservate şi congelate.
Activitatea fizică scăzută
De cele mai multe ori copii nu fac suficientă mişcare motiv pentru care nu reuşesc să consume toate caloriile introduse cu alimentele. Copii sunt conduşi la şcoală în maşină , chiar dacă şcoala e aproape de casă, iau liftul chiar dacă locuiesc la etajul 1, şi se plimbă puţin. Activitatea fizică la copii este esenţială pentru consumarea caloriilor, ceea ce înseamnă slăbire sau menţinerea unei greutăţi normale, dar şi creştere armonioasă cu un bun raport între masa slabă şi cea grasă. Este suficientă o activitate aerobică lejeră, cum ar fi mersul pe bicicletă , mers pe jos în pas vioi.
Screen time prin aceasta se înţelege expunerea prelungită  în faţa unui ecran , fie televizor, computer , videojocuri sau supertehnologica Wii.
Screen time –ul este un fenomen complex, deoarece statul prelungit în faţa unui ecran crează probleme de comportament cum ar fi: hiperactivitate, lipsă de atenţie, izolare socială, tulburări de somn, performanţe cognitive reduse.
Efectul negativ , legat de statul la televizor este datorat faptului că acesta condiţionează , prin spoturi publicitare, alegerile alimentare ale copilului, deoarece strategiile de marketing sunt bine mirate şi ştiu cum să influenţeze alegerile celor mici.
Rezolvarea acestei probleme revine părinţilor care vor trebui să limiteze numărul de ore al copiilor în faţa televizorului sau videojocurilor şi să-i orirnteze spre activităţi sportive, cultivarea unor hoby-uri.
Consumul de sucuri naturale sau acidulate , dulci.
Este cunoscut faptul că mai toţi copii preferă sucurile, în special dulci şi acidulate, în locul apei. Dacă din cînd în cînd , la vreo petrecere cu amicii, copilul va bea astfel de produse , nu se va întîmpla, nimic. Dar dacă veţi aduce acasă baxuri de sucuri, lucrurile se vor schimba. Mămicile trebuie să ştie că aşa zisele sucuri naturale nu pot substitui fructele, pe care poate copilul nu vrea să le mănînce.
Strategii alimentare
De cele mai multe ori copiii refuză un fel de mîncare spunînd că este amar. La copii numărul  receptorilor pentru perceperea gustului amar este mult mai mare, diminuînd cu vîrsta. Este o formă de apărare, ştiut fiind că substanţele toxice, majoritatea, au un gust amar.
Gustul amar poate fi modulat sau atenuat. Cînd se combină dulce cu amar cele două gusturi se atenuează reciproc. De exemplu, unele zarzavaturi, care pot părea amare pot fi combinate cu cartofi, în acest fel gustul amar va fi atenuat de cel dulce al cartofilor.
Oricum părinţii după un anume timp trebuie să repropună copiilor alimentul amar , deaorece gustul acestora este în continuă evoluţie.
Gătiţi împreună cu copiii
În acest fel vor învăţa să prepare o salată, să cîntărească un aliment, să urmărească indicaţiile dintr-o reţetă şi să contribuie împreună cu părintele la realizarea acesteia.
În acest fel copilul este pus în situaţia de a alege în mod conştient un anume aliment.
O altă tactică este aceea de a prezenta copiilor, un fel de mîncare  colorat şi distractiv. In felul acesta este stimulată creativitatea copilului.
Iată cîteva exemple


                                       caşcaval, nuci şi struguri


   


          Iată o prezentare superbă:brocoli, ardei, ouă, măsline, ardei, morcovi.




                                 Un sandviş care se nu poate refuza



                                       Pur şi simplu orez cu morcovi



                                        Un alt sandviş



                                               O gustarică



                                Orez legume, 2 pîrjoluţe şi albuş de ou





                                        Pentru fetiţe mofturoase




                                      Hamburger cu salata şi sos de roşii




Proiectul 5-2-1-0
5 numărul porţiilor de fructe şi legume de consumat zilnic

2 numărul de ore admis  zilnic în faţa televizorului sau computer sau altfel de screen.

1 o oră de activitate fizică intensă zilnic
0 numărul de sucuri naturale sau acidulate pe zi


Substituiţi aceste băuturi cu un centrifugat de fructe.

Alte strategii pentru părinţii care nu au timp să urmeze strategiile expuse anterior

-Alegeţi alăptarea la sîn măcar pînă la un an

-Controlaţi alimentul din punct de vedere caloric, nutriţional, mărimea porţiilor.

-Educaţi-i pe copii la o corectă alimentaţie prin alegerea cu grijă a alimentelor la supermarket

-Combateţi obiceiurile negative publicizate de mass media şi alte surse.

-Dacă aveţi o persoană care se ocupă de copilul vostru cînd nu sunteţi, decideţi voi ce anume să mănînce şi impuneţi asta persoanei care  îl supraveghează.

-Promovaţi ca parinţi o alimentaţie corectă prin sloganul Do As I do şi nu Do As I say

-Propuneţi şi partecipaţi împreună cu copiii la activităţi fizice.

-Sunt părinţii cei care decid orele de masă şi nu copii.

-Alegeţi alimente bogate în nutrienţi ca fructe, legume şi limitaţi alimentele hipercalorice dar sărace nutriţional: băuturi dulci, snack, chips.uri, biscuiţi, napoletane, etc

-Mîncaţi cu televizorul stins, discutînd şi dînd un bun exemplu alimentar.