LA EDITURA TRACUS
ARTE A APARUT CARTEA MEA DE NUTRITIE
7 ANI LA
DIETA.AVENTURILE UNEI FEMEI GRASE
Obezitatea şi supraponderabilitatea reprezintă o
adevărată provocare pentru sănătate la nivel internaţional.
Excluzînd anumite cazuri rare datorate unor grave
alteraţii hormonale , obezitatea infantilă este rezultatul unor factori care
interacţionea între ei , cum ar fi:
1.alimentaţia incorectă
2.activitate fizică redusă
3.screen time
4.consumul de sucuri naturale sau acidulate, dulci.
Alimentaţia
incorectă
Exprimată prin consumul elevat de alimente puternic
calorice dar sărace din punct de vedere nutritiv şi un scăzut aport de legume şi
fructe.
Pentru copii tentaţiile sunt într-adevăr multe:
automate care , în şcoli, oferă gustări, reprezentate de produse industriale
bogate în calorii şi grăsimi ascunse , reclame televisive care ne îmbie să umplem
frigiderul cu snack-uri şi folosesc în acest sens copii pentru a exaspera părinţii
să umple cu aceste produse căruciorul de cumpărături.
Facem
un pas înapoi: ce anume au părinţii în farfurie?
Evident exemplul în familie este esenţial, de aceea
mai întîi părinţii vor trebui să adopte un stil de viaţă sănătos şi echilibrat.
Din acest motiv nu vor trebui să înceapă prin a consuma semipreparate şi tot
felul de alimente conservate şi congelate.
Activitatea
fizică scăzută
De cele mai multe ori copii nu fac suficientă
mişcare motiv pentru care nu reuşesc să consume toate caloriile introduse cu
alimentele. Copii sunt conduşi la şcoală în maşină , chiar dacă şcoala e
aproape de casă, iau liftul chiar dacă locuiesc la etajul 1, şi se plimbă
puţin. Activitatea fizică la copii este esenţială pentru consumarea caloriilor,
ceea ce înseamnă slăbire sau menţinerea unei greutăţi normale, dar şi creştere
armonioasă cu un bun raport între masa slabă şi cea grasă. Este suficientă o
activitate aerobică lejeră, cum ar fi mersul pe bicicletă , mers pe jos în pas
vioi.
Screen
time
prin aceasta se înţelege expunerea prelungită
în faţa unui ecran , fie televizor, computer , videojocuri sau
supertehnologica Wii.
Screen time –ul este un fenomen complex, deoarece
statul prelungit în faţa unui ecran crează probleme de comportament cum ar fi:
hiperactivitate, lipsă de atenţie, izolare socială, tulburări de somn, performanţe
cognitive reduse.
Efectul negativ , legat de statul la televizor este
datorat faptului că acesta condiţionează , prin spoturi publicitare, alegerile
alimentare ale copilului, deoarece strategiile de marketing sunt bine mirate şi
ştiu cum să influenţeze alegerile celor mici.
Rezolvarea acestei probleme revine părinţilor care
vor trebui să limiteze numărul de ore al copiilor în faţa televizorului sau
videojocurilor şi să-i orirnteze spre activităţi sportive, cultivarea unor
hoby-uri.
Consumul
de sucuri naturale sau acidulate , dulci.
Este cunoscut faptul că mai toţi copii preferă
sucurile, în special dulci şi acidulate, în locul apei. Dacă din cînd în cînd ,
la vreo petrecere cu amicii, copilul va bea astfel de produse , nu se va
întîmpla, nimic. Dar dacă veţi aduce acasă baxuri de sucuri, lucrurile se vor
schimba. Mămicile trebuie să ştie că aşa zisele sucuri naturale nu pot
substitui fructele, pe care poate copilul nu vrea să le mănînce.
Strategii
alimentare
De cele mai multe ori copiii refuză un fel de mîncare
spunînd că este amar. La copii numărul
receptorilor pentru perceperea gustului amar este mult mai mare,
diminuînd cu vîrsta. Este o formă de apărare, ştiut fiind că substanţele
toxice, majoritatea, au un gust amar.
Gustul amar
poate fi modulat sau atenuat. Cînd se combină dulce cu amar cele
două gusturi se atenuează reciproc. De exemplu, unele zarzavaturi, care pot părea
amare pot fi combinate cu cartofi, în acest fel gustul amar va fi atenuat de cel
dulce al cartofilor.
Oricum părinţii după un anume timp trebuie să repropună
copiilor alimentul amar , deaorece gustul acestora este în continuă evoluţie.
Gătiţi
împreună cu copiii
În acest fel vor învăţa să prepare o salată, să
cîntărească un aliment, să urmărească indicaţiile dintr-o reţetă şi să
contribuie împreună cu părintele la realizarea acesteia.
În acest fel copilul este pus în situaţia de a alege
în mod conştient un anume aliment.
O altă tactică este aceea de a prezenta copiilor, un
fel de mîncare colorat şi distractiv. In
felul acesta este stimulată creativitatea copilului.
Iată cîteva exemple
caşcaval, nuci şi struguri
Iată o prezentare
superbă:brocoli, ardei, ouă, măsline, ardei, morcovi.
Un sandviş care se nu poate refuza
Pur şi simplu orez cu morcovi
Un alt sandviş
O gustarică
Orez legume, 2 pîrjoluţe şi albuş de ou
Pentru fetiţe mofturoase
Hamburger cu salata şi sos de roşii
Proiectul
5-2-1-0
5
numărul porţiilor de fructe şi legume de consumat zilnic
2
numărul de ore admis zilnic în faţa
televizorului sau computer sau altfel de screen.
1
o oră de activitate fizică intensă zilnic
0
numărul de sucuri naturale sau acidulate pe zi
Substituiţi aceste băuturi cu un centrifugat de
fructe.
Alte
strategii pentru părinţii care nu au timp să urmeze strategiile expuse anterior
-Alegeţi alăptarea la sîn măcar pînă la un an
-Controlaţi alimentul din punct de vedere caloric,
nutriţional, mărimea porţiilor.
-Educaţi-i pe copii la o corectă alimentaţie prin
alegerea cu grijă a alimentelor la supermarket
-Combateţi obiceiurile negative publicizate de mass
media şi alte surse.
-Dacă aveţi o persoană care se ocupă de copilul
vostru cînd nu sunteţi, decideţi voi ce anume să mănînce şi impuneţi asta
persoanei care îl supraveghează.
-Promovaţi ca parinţi o alimentaţie corectă prin
sloganul Do As I do şi nu Do As I say
-Propuneţi şi partecipaţi împreună cu copiii la
activităţi fizice.
-Sunt părinţii cei care decid orele de masă şi nu
copii.
-Alegeţi alimente bogate în nutrienţi ca fructe,
legume şi limitaţi alimentele hipercalorice dar sărace nutriţional: băuturi dulci,
snack, chips.uri, biscuiţi, napoletane, etc
-Mîncaţi cu televizorul stins, discutînd şi dînd un
bun exemplu alimentar.