SFATURI UTILE IN ALEGEREA ALIMENTELOR




PE YOU TUBE CAUTA DIETA GENETICA A LUI MARIE VRANCEANU SI KEITH GRIMALDI 

NOUA FRONTIERA A NUTRITIEI




articol apărut în Curierul medical de Argeş



Publicitate!
în fundal se aude vocea unui tip care întreabă: ce zici de biscuiţi fără zahăr? La care în prim plan o fătucă înfulecînd din pişcoturi rîde tîmp.
Ce să spun , din punctul meu de vedere, reclama e bună, indicînd clar categoria căreia i se adresează.
Nu vreau să fiu răutăcioasă şi aşa unii m-au penalizat, dar un lucru e sigur : azi, a mînca a devenit o treabă foarte complicată sau mai bine zis inutil complicată. Şi asta din cauza tuturor sloganurilor care însoţesc etichetele alimentelor şi mai ales a dezbaterilor  alimentare din televiziune.
Cu ceva timp în urmă în România exista , poate există şi acum, nu ştiu,  un expert care le vorbea telespectatorilor despre e-uri, aditivii alimentari. Prezentarea era făcută în aşa fel încît toată populaţia ţării stătea cu sufletul la gură şi aştepta dintr-un moment într-altul, să moară otravită. În practică asta nu s-a întîmplat, dar efectul în plan psihologic l-am simţit pe propria-mi piele, dat fiind că o bună perioadă logodnicul meu a fost pur şi simplu obsedat de prezenţa e-urilor. Făceam un tiramisu cu Savoiardi şi mascarpone de la mama lui şi ăsta mă întreba uitîndu-se la apetisanta prăjitură: da nu are e-uri? Sigur?
Asta pîna într-o zi cînd tava cu sus numitul produs i-a aterizat de urgenţă, fără manevre de  protocol,  în căpăţînă. Se pare că de atunci creieraşul lui a devenit mai puţin sensibil…la euri , se înţelege!

Am mai spus-o şi altă dată : toţi se pricep la nutriţie. Gîndiţi-vă numai la termenii biochimici pe care îi vehiculăm cu nonşalanţă: antioxidanţi, carbohidraţi, polifenoli, omega-3, probiotice, acid folic. Nu vi se pare ciudată familiaritatea noastră cu aceste noţiuni? În prezent nimeni nu mai vede un aliment aşa cum e în realitate, acesta a devenit un tot de calorii( invizibile de altfel) vitamine, săruri şi altele. Şi cu toate acestea suntem departe de a înţelege cum să ne alimentăm corect.
Pe de altă parte nutriţia e o ştiinţă destul de nouă, a apărut cam acum 200 de ani şi ca să fac o comparaţie aş putea spune că nutriţioniştii din prezent sunt la nivelul la care erau chirurgii din 1650.
Se scriu mii şi mii de volume despre alimente, diete, factori nutriţionali deşi în esenţă problema e foarte simplă. Între alimentaţie şi sănătate există un raport strîns dar cu tot materialul publicat două sunt  tipurile de diete la nivel mondial: occidentală şi tradiţională. Primul tip cuprinde alimente industriale, carne, multe zaharuri şi produse rafinate, orice înafară de fructe şi legume. Rezultatele acestei alimentaţii sunt bolile şi ele occidentale ca : diabet tip 2, obezitate, patologii cardiovascolare, cancer. În al doilea caz e vorba de populaţii care se hrănesc în mod tradiţional chiar dacă foarte diferit de la o regiune la alta. De exemplu inuiţii( eschimoşii din Groenlanda) au o dietă cu un ridicat conţinut de grăsimi hrănindu-se în special cu focă. Populaţiile indios( amerindienii) se hrănesc cu mulţi carbohidraţi( porumb şi fasole) în timp ce masaii din Africa mănîncă mult lapte, carne crudă şi beau sînge de vită. Cu toate acestea incidenţa bolilor cronice la aceste grupuri este foarte scăzută.
Ce să spun? Halal civilizaţie! A creat un sistem alimentar care să îmbolnăvească lumea. Ce trebuie să facem în acest caz? Ştiţi ce vă zic? Aveţi încredere în tradiţia culinară. Nu vă mai luaţi după ce spun toţi experţii şi mai ales după tot ce vedeţi la televizor. Un exemplu: publicitatea la iaurt şi copii de şcoală. Pare că ar trebui o tonă de produs pentru a acoperi necesarul de calciu al progeniturilor voastre. În realitate chiar şi pentru un adult este suficient un borcănel pe săptămînă. Vedeţi voi!
Toate produsele industriale au pierdut o mare parte din nutrienţi datorită proceselor de prelucare la care au fost supuse. Dacă alimentaţia tradiţională ar fi fost greşită în mod sigur omenirea nu ar fi supravieţuit atîtea mii de ani. Alt exemplu: salata de roşii de ani şi ani o preparăm cu ulei. De curînd oamenii de ştiinţă au descoperit că licopenul( puternic antioxidant conţinut în roşii) este solubil în ulei, aşadar mult mai absorbabil la nivel intestinal.

IATĂ SFATURILE MELE: 

Cînd mergeţi la supermarket:
-Nu cumpăraţi nimic din ceea ce bunica sau străbunica voastră ar putea confunda cu crema de ghete sau vaselina pentru uşi.  

-Evitaţi produsele pe care nimeni nu le-ar ţine în cămară. Dacă citiţi pe etichetă:proprionat de calciu, sulfat de amoniu, celuloză, guma xanthan, renunţaţi.

-Nu cumpăraţi produse pe eticheta cărora se regăseşte zahărul. În zilele noastre acesta e prezent în diferite forme cum ar fi: dextroză, zaharoză, fructoză, sirop de mais, suc de trestie de zahăr, glucoză.Toate acestea  îngraşă.

-Evitaţi produsele care conţin ingrediente pe care un copil din clasa a treia nu e în stare să le pronunţe.

-Nu cumpăraţi alimente publicizate de televiziune ca fiind benefice pentru sănătatea voastră. Amintiţi-vă un lucru: sunt toate produse industriale. Ţăranii nu au bani să facă reclamă, dar dacă roşiile, morcovii, ardeii, castraveţii nu vorbesc asta nu înseamnă că nu trebuie să le consumaţi.

-Alegeţi alimente care se strică repede, deoarece sunt vii. Alimentele cu lungă conservare sunt pline de substanţe chimice care le fac să pară apetisante şi proaspete, dar sunt moarte.

-Nu cumpăraţi alimente a căror ingrediente nu există în natură. Vă puteţi imagina ingredientele din Pringles în grădina bunicii? 

-Cumpăraţi doar ceea ce omul neolitic ar recunoaşte ca fiind un aliment.

-Mîncaţi alimente gătite de o fiinţă umană şi nu de o multinaţională.

-Renunţaţi la alimentele preparate de persoane care au pe cap bonete pentru sala de operaţii.

-Mîncati alimente care provin de la plante nu de la implante.

-Nu consumaţi alimente pe care le cumpăraţi prin geamul portierei de la maşină.

-Alimentele cu un picior( plante, ciuperci) sunt mai sănătoase decît cele cu două picioare( pui) care la rîndul lor sunt mai sănătoase decit cele cu patru( porc, vită şi alte mamifere)

-Alegeţi produse cultivate pe terenuri sănătoase

-Mîncaţi alimente fermentate care au fost transformate de bacterii vii: iaurt, varză murată, sos de soia. Sunt bogate în probiotici cu rol în creşterea imunităţii.

-Mîncaţi dulciuri care se găsesc în natură( fructe proaspete, uscate) 

-La micul dejun nu consumaţi cereale care schimbă culoarea laptelui, sunt industriale, rafinate şi dăunătoare.

-Făina albă este periculoasă deorece  a fost rafinată industrial prin procese chimice. Alegeţi-o pe cea integrală.

-Consumaţi doar uleiuri obţinute prin presare la rece.

-Evitaţi alimentele care au aceeaşi denumire în toate limbile: Big Mac, Pringles, Cheetos, etc 

-Nu vă umpleţi stomacul în acelaşi loc în care umpleţi rezervorul maşinii.
Studiile au arătat ca produsele alimentare care se vînd la benzinării sunt de calitate îndoielnică.

-Plătiţi mai mult mîncaţi mai puţin. Între preţ şi calitate există un raport direct. În acest sens mîncarea de calitate va costa mai mult şi ca urmare veţi cumpăra mai puţin veţi mînca mai puţin, veţi fi mai atenţi la conservare şi preparare.

-Gustaţi alimentele, faceţi o sărbătoare din a mînca nu vă limitaţi doar la a acumula calorii.

-Dacă nu vă puteţi abţine consumaţi şi porcării dar..gătiţi-le voi. Vreţi cartofi prăjiţi? Ok. Mîncaţi-i dar cumpăraţi cartofii, curăţaţi-i , tăiaţi-i şi prăjiţi-i . În mod sigur o veţi face mai rar pentru că vă cere timp nu e acelaşi lucru cu a arunca în tigaie cartofi congelaţi gata pentru a fi prăjiti.

-Vreţi dulciuri? Preparaţi-le voi. Efectul e acelaşi. Dulciurile făcute în casă cer mult timp pentru preparare şi în acelaşi timp conţin mai puţine zaharuri. Toate alimentele industriale sunt pline ori de sare ori de zahăr.

-Mîncaţi lent, asezaţi la masă şi nu în faţa televizorului sau computerului, fără bis la porţii şi de preferat nu singuri.

-Gătiţi şi chiar…gătiţi-va! În felul acesta veţi sta departe de alimentele industriale şi studiile au arătat că cine pregăteşte hrana în casă are mai multe şanse de a urma o dietă sănătoasă.
Mult succes!