cronodieta


CRONODIETA

Cronobiologia este ştiinţa care studiază ritmurile biologice şi pe baza căreia a fost ideată cronodieta .Această strategie alimentară se bazează pe variaţiile circadiene ale diverselor funcţii biologice şi care la rîndul lor sunt influenţate, pe parcursul unei zile, de variaţiile hormonale. Controlul hormonal este un principiu pe care se bazează şi dieta zona. Astfel există hormoni care favorizează acumularea de grăsimi şi pierderea masei musculare şi hormoni cu efect contrar( slăbire şi creşterea masei musculare) . Stimularea prin dietă a unuia sau altuia dintre acesti hormoni va duce sau nu la pierderi în greutate.
La ce oră şi ce fel de alimente trebuie să consumăm?
Carbohidraţii trebuiesc consumaţi la începutul zilei, deoarece în această fază acţiunea liposintetică şi anabolică a insulinei este contrastată de hormonii corticosteroizi( cortizon) . Pe lîngă aceasta activităţile din timpul zilei permit cheltuirea unei mari părţi din energia introdusă cu alimentele în primele ore. Seara se recomandă reducerea la maxim a carbohidraţilor în favoarea proteinelor, deoarece în aceste ore profilul hormonal favorizează utilizarea grăsimilor în scop energetic şi constructia masei musculare pe timpul noptii.



Principalii hormoni pe care se bazeaza cronodieta, funcţiile şi ritmul circadian al acestora 
hormon
funcţie
Ritm circadian
Principii ale cronodietei
GH( growth hormone) somatotropina sau hormonul de creştere
Favorizează sinteza proteică( creşte masa musculară) şi stimulează lipoliza(utilizarea grăsimilor în scop energetic)
Atinge nivelul maxim în jurul orei 24 şi minim între  8 şi 20
Se va mări consumul de proteine în orele serale pentru a contribui la creşterea masei musculare
Cortizol
Favorizează pierderea masei musculare în special la nivelul membrelor inferioare şi stimulează depunerea de grăsimi în special la nivel abdominal
Faza maximă a secreţiei se înregistrează în primele ore ale dimineţii 3-4 şi maxima între 22 şi 24
În primele ore ale dimineţii se vor consuma carbohidraţi deoarece în această fază acţiunea liposintetică şi anabolică a insulinei este contrastată de nivelurile crescute ale cortizonului. 
Insulina
Hormon anabolic prin excelenţă, favorizează sinteza de glicogen, proteine dar şi grăsimi. Este un hormon hipoglicemic( scade glicemia)
Rol marginal, reglînd doar cantitatea de zahăr din sînge.
Alimentele bogate în carboidrati vor fi consumate dimineaţa
Glucagonul
Hormon hiperglicemizant, antagonic insulinei determinînd creştera glicemiei.
Rol marginal, reglează cantitatea de zahăr din sînge.


Conform acestei diete alimentele pe care le consumăm trebuie să fie integrale şi nu rafinate. Carbohidraţii privilegiati sunt orezul şi porumbul deoarece conţin mai puţin amidon.
Prevede trei mese şi două gustări.
În realitate se poate observa că este un tip de dietă disociată. Propune orare standard motiv pentru care nu este aplicabilă la toate persoanele, să ne amintim că există şi indivizi care trebuie să consume cina seara tîrziu cînd se intorc de la serviciu. Pentru cei care lucrează în ture nu este desigur o dietă de urmat.
Deşi are multe aspecte pozitive , ca punct negativ consider faptul că alimentele din cele 5 mese nu sunt cîntărite ceea ce ar putea crea probleme serioase asupra consumurilor, depăşind necesarul caloric zilnic.
În acelaşi timp consumînd alimente cu un înalt indice glicemic în orice moment al zilei  efectul va fi creşterea glicemiei urmată de o hiperproducţie de insulină cu toate efectele negative, printre care apariţia prematură a senzaţiei de foame. Dacă e să fac o consideraţie personală , după amiaza tîrziu se înregistrează cele mai mari valori ale temperaturii corporale ceea ce înseamnă că metabolismul energetic este foarte elevat, deci nu ar fi chiar aşa de greşit consumul de carbohidraţi în această fază limitînd consumul la cină.