Dieta disociată

Zilele trecute am vorbit cu sora mea la telefon şi ca de obicei am criticat-o pentru faptul că s-a îngrăşat cu vreo 30 de kilograme şi continuă să mănînce fără să-i pese. Ea a spus, puţin convinsă, că de luni va începe dieta disociată. Şi, flash. Mi-am adus aminte de felul în care ea practică dieta disociată. În fiecare zi consumă un unic aliment. Am rîs, dar fii-mea zice că toată lumea, în România, asta înţelege prin dieta disociată. Fac ochii mari şi ca să mă conving dau căutare pe net. Are dreptate. Peste tot termenul de dietă disociată este asociat cu ideea consumului unui singur tip de aliment pe durata unei zile. Din acest motiv am decis să vorbim despre această dietă aşa cum este ea descrisă în manualele de nutriţie.

Dieta disociată a fost inventată de doctorul William Howard Hay în anul 1911 motiv pentru care este şi cunoscută sub numele de dieta Hay sau food combining. Născut în Pensylvania în 1866 doctor Hay a studiat medicina la Universitatea din New York şi a practicat-o pe durata a 16 ani după care s-a îmbolnăvit grav. A fost diagnosticat cu boala Bright o formă degenerativă a ţesutului renal. În această situaţie el a decis să se trateze cu ajutorul unui program alimentar obţinînd rezultate bune după trei luni de zile. Dieta lui pleca de la premiza că în organism se pot acumula produşi toxici ca rezultat al digestiei şi metabolismului şi care neputînd fi eliminaţi pot crea serioase probleme de sănătate. El susţinea că acest fapt se datorează:
-consumului excesiv de carne
-consumului excesiv de carbohidraţi rafinaţi( produse făinoase)
 -necunoaşterea mecanismelor chimice ale digestiei
-alimentaţia excesivă

Reguli de bază ale dietei disociate

1. nu consumaţi la aceeaşi masă carbohidraţi, proteine şi fructe acide
2. consumaţi legume, zarzavaturi şi fructe ca parte principală a dietei 3.consumaţi proteine, carbohidraţi şi grăsimi în cantităţi moderate 4.consumaţi grîu integral evitînd alimentele rafinate, obţinute industrial( zahăr, margarină, făina albă)
5.lăsaţi un interval de 4 ore , chiar 4 ore şi jumătate între două mese cu alimente diferite 

Dieta disociată se axează pe mecanismele în baza cărora sînt digerate alimentele. 

1.Proteinele au nevoie de un mediu acid. Cînd sînt ingerate în stomac creşte secreţia de acid clorhidric care activează pepsina, o enzimă ce intervine în scindarea proteinelor.

2.Carbohidraţii au nevoie de un mediu alcalin. Procesul de digestie începe în cavitatea bucală prin acţiunea ptialinei şi continuă în restul tractului digestiv.
În concluzie dacă mîncăm laolaltă carbohidraţi şi proteine se va forma în stomac un mediu prea acid pentru o bună digestie a amidonului şi prea alcalin pentru proteinelor.

Proteinele împreună cu fructele acide ralentează digestia intestinală a grăsimilor. 
Ca toate dietele are pro ăi contra. Mulţi nutriţionişti nu au fost de acord cu bazele ştiinţifice ale acesteia, dar totuşi continuă să fie preluată şi relansată.Cercetătorii susţin că nu există o relaţie directă între slăbire şi felul în care sînt distribuite alimentele în cadrul aceleiaşi mese. Ceea ce contează este aportul caloric.